De provincie Zuid-Holland beschermt haar historisch en archeologisch erfgoed.

De provincie Zuid-Holland beschermt haar historisch en archeologisch erfgoed.

De provincie Zuid-Holland beschermt haar historisch en archeologisch erfgoed.

De provincie Zuid-Holland beschermt haar historisch en archeologisch erfgoed.

Terug naar overzicht
Foto van type boomstamboot/boomstamkano Nog een foto van  type boomstamboot/boomstamkano Nog een foto van  type boomstamboot/boomstamkano

type boomstamboot/boomstamkano (Gerestaureerd)

Inventarisnummer: 10423
Beschrijving:
Houten (boomstam-) kano van lindehout; De kano is goed geconserveerd, maar wel op vele plaatsen gebroken. Hij lijkt vrijwel compleet te zijn. De achtersteven is volledig intact en bezit geen recente beschadigingen. Deze lijkt recht te zijn afgekapt. Van de voorsteven is het hoogste deel bij het opgraven licht beschadigd en ook door verwering aangetast. Zowel het linker- als het rechterboord zijn aanwezig, maar beide zijn door de sedimentlast platgedrukt en naar binnen gebogen, waardoor ze horizontaal op de bodem terecht zijn gekomen. Op sommige plaatsen zijn ze zelfs losgebroken van de bodem. De bakboordzijde is iets beter bewaard gebleven dan de stuurboordzijde, wat samen zal hangen met de iets over bakboord gekantelde ligging. De uiterste randen van de boorden zien er beschadigd uit en lijken niet de oorspronkelijke boorden te zijn. Dat betekent dat de boorden in reconstructie iets hoger moet zijn. Het is (nog) niet duidelijk of de boorden precies op de kim, de overgang tussen boord en bodem, of wat hoger zijn afgebroken. De kano is 5,49 m lang en maximaal 49 cm breed, maar op de meeste plaatsen 42-44 cm. De hoogte was maximaal 14 cm, inclusief de bodemdikte. Omdat de boorden naar binnen zijn geklapt en de kano als geheel in de klei is platgedrukt, zijn deze overdwarse maten niet die van de kano in zijn oorspronkelijke staat. Het omgeklapte deel aan bakboordzijde is gemiddeld 18 cm breed, maximaal 20 cm, hetgeen de minimummaat voor de oorspronkelijke hoogte is. Aan stuurboordzijde is het omgeklapte deel over slechts 8 cm (maximaal 11 cm) bewaard. De wand is niet overal even dik. Bij de overgang tussen bodem en boord is deze 2-4 cm, maar naar de uiteinden van de boorden neemt de dikte tot niet meer dan enkele mm af. Dit laatste is stellig voor een groot deel het gevolg van sedimentdruk. Door de sterke vervorming en met name het omklappen van de boorden was de kim, de overgang van vlak naar boord, lastig waar te nemen, maar er lijkt sprake te zijn van een knik. Beide stevens lopen wat smaller toe, tot een breedte van 35 cm, en zijn recht afgekapt. De bodem loopt over de gehele lengte vrijwel vlak, hetgeen geweten moet worden aan de sedimentlast. Om te kunnen varen moet een kano namelijk een banaanachtige vorm hebben, met oplopende voor- en achterstevens, of een eindschot in de achtersteven. Voor dit laatste zijn er geen voorzieningen in de vorm van een groef of uithollingen. De achtersteven zal oorspronkelijk dus net als de voorsteven hebben opgelopen. Het is dus een elegante, slanke kano geweest, met twee oplopende boegen. De kano is vervaardigd uit een rechte stam van een linde. Hierop zijn vrijwel geen aanzetten van zijtakken aangetroffen. De stam is ontschorst en uitgehold
Periode: Mesolithicum laat: 6450 -4900 vC
Datering: 5473-5057 vC
Voorwerp: type boomstamboot/boomstamkano
Materiaal: Hout
Gaafheid: Gerestaureerd
Afmetingen: 549.0/49.0/14.0
Vindplaats: Hardinxveld-Giessendam De Bruin Archol 1998
Gevonden door: Archeologisch Onderzoek Leiden (Archol)
Literatuur: 2001, Archeologie in de Betuweroute: Hardinxveld-Giessendam De Bruin, Amersfoort, 459-465
ISSN: 1383-5025
ISBN: 90-5799-023-7
Bruikleen: Uitgeleend aan: Rijksmuseum Van Oudheden

Gerelateerde vondsten

Prehistorie

Prehistorie

Romeinse tijd

Romeinse Tijd

Vroege middeleeuwen

Vroege Middeleeuwen

Middeleeuwen nieuwe tijd

Middeleeuwen
Nieuwe Tijd

Top vondsten

Topvondsten